Vedeli ste, že až 60% reklamácií vybavia predajne a e-shopy na Slovensku už do 5 dní?

18.04.2016

Pokazil sa vám mobilný telefón alebo praskla podrážka na topánke? Zákon hovorí jasne: záruka na spotrebný tovar je najmenej 24 mesiacov. Problematika reklamácií je stále aktuálnou témou firiem, ktoré chcú poctivo a dobre predávať.

Reklamačný proces môže byť zdĺhavý a nepríjemný nielen pre zákazníka, ale aj pre obchodníka. Zákazník musí byť riadne informovaný o používaní svojho produktu a tiež aj o 30 dňovej reklamačnej lehote.

Systém reklamacie.sk vytvoril prehľadnú štatistiku na vzorke 100 tisíc reklamácií. Dozviete sa v nej viac o tom, prečo Slováci reklamajú tovar a aká je priemerná doba vybavenia reklamácie.

Akým spôsobom e-shopy a kamenné predajne vybavujú reklamácie?

Reklamácie sú vo väčšine prípadov (53%) opravené v záručnej dobe.

spôsob vybavenia reklamácie

29% reklamácií predajcovia vybavia výmenou. Prídete do obchodu s topánkami, ktoré chcete reklamovať a predávajúci Vám namiesto zdĺhavého procesu reklamácie ponúkne možnosť výmeny za iný tovar z predajne. Môžete tak odísť s novými topánkami, či kabelkou.  Iba 14% reklamácií končí vrátením peňazí v plnej čiastke tovaru (dobropis) - ak tovar reklamujete tretí krát s rovnakou vadou. Väčšina obchodníkov ponúka výmenu tovaru, možnosť nakúpenia v danej sume, či opravu tovaru. Samozrejme, predajca má nárok zamietnuť reklamáciu, ak na to má opodstatnený dôvod. Až 9 % všetkých reklamácií je neoprávnených a predajca ich musí zamietnuť.

Ak ide o produkt, ktorý je reklamovaný do 1 roka od jeho kúpy, zamietnutie je možné iba na základe povinného znaleckého posudku (predajca je tiež povinný spotrebiteľovi oznámiť, kde si znalecký posudok na produkt môže zadovážiť).

Využívajú slovenské e-shopy, či predajne pre vybavenie opráv svojich reklamácií servisy?

Externý servisDrvivá väčšina firiem (78%) si svoje reklamácie vybavuje bez externého servisu, čo znamená, že má odborne vyškolený personál, ktorý vie posúdiť stav predávaného sortimentu, vzhľadom na naše zákony. Externý servis využíva iba 22% firiem.

Vedeli ste o tom, že viac ako 60% reklamácií je vybavených už do piatich dní?

Počet dní vybaveniaVybavenie reklamácie môže byť rôzne, vždy sa líši od predajne, či e- shopu. Štatistika uvádza, že viac ako polovica všetkých reklamácií je vybavených do 5 dní. Do desiatich dní je vybavených 10% reklamácií. Reklamácie, ktoré sú vybavené nad 10 dní a viac tvoria 30% percent.

Doba od zakúpenia tovaru, až po jeho reklamáciu

Zákazníci často reklamujú už v prvých mesiacoch, pretože tovar, ktorý kúpili nie je kvalitný. Až 30% reklamácií tovaru sa teda udeje už po 1 mesiaci od jeho zakúpenia. Rovnaké percento zákazníkov reklamuje do 6 mesiacov od kúpy.

Predávajúci má 30 dní na to, aby vybavil reklamáciu svojho zákazníka (ideálne k jeho spokojnosti). Veľa e-shopov si to necháva na poslednú chvíľu, čo však nie je múdre. Ak však vybaví reklamáciu skôr, je viac pravdepodobné, že spokojný spotrebiteľ jeho predajňu, či e-shop odporučí aj svojim priateľom. Riešiť preto problematiku reklamácií poctivo a v súlade so zákonom sa oplatí. Spoľahlivo vybavená reklamácia napr. pračky znamená dôveru zákazníka, ktorý sa nebude báť nakupovať v predajni/e-shope ďalšie produkty.

Reklamacie.sk na svojej stránke uvádzajú aj poctivých obchodníkov, u ktorých sa nemusíte báť nekorektného vybavenie reklamácie.

Späť do blogu Pridať komentár
Váš email v príspevkoch nezobrazujeme a je nepovinný


Akékoľvek nápady na zlepšenie, pripomienky alebo sťažnosti nám môžete poslať na email info@reklamacie.sk alebo cez formulár v časti Kontakt